Τρίτη 26 Φεβρουαρίου 2013

ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΔΡΑΣΕΙΣ.

 
 
ΕΚΔΗΛΩΣΗ - ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ

 

Η συρρίκνωση της

 Ειδικής Αγωγής &

οι επιπτώσεις της στη

 Γενική Αγωγή

 

Εργατικό Κέντρο  Κιλκίς

Δευτέρα 4  Μάρτη 2013

Ώρα 6 μ.μ.

 

Επιδιώκουμε στη συμμετοχή,

τη συνεργασία & την από

κοινού δράση με γονείς,

εκπαιδευτικούς & φορείς.

 

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ:

Άρθρο 39

Υποβάθμιση Εκπαίδευσης

Υποβάθμιση ΚΕΔΔΥ

Υποβάθμιση Ειδικών Σχολείων

Υποβάθμιση Τμημάτων Ένταξης

Υποβάθμιση Παράλληλης Στήριξης

 

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΚΙΛΚΙΣ&ΠΑΙΟΝΙΑΣ

 

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ

ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ – ΣΑΤΕΑ

Π.Ε.71 Π.Ε.61

 





ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ
ΣΕ ΕΚΔΗΛΩΣΗ-ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ
ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΚΑΙ ΤΙΣ ΛΥΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΔΙΩΞΟΥΜΕ
 
Aγαπητοί γονείς, αγαπητοί συνάδελφοι,
είμαστε αναπληρωτές εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και απευθυνόμαστε σ’ εσάς για να συζητήσουμε από κοινού τα τεράστια προβλήματα που δημιουργούνται στο χώρο της Ειδικής (αλλά και Γενικής) Αγωγής με βάση τις τελευταίες εξελίξεις.
Ποια είναι η κατάσταση της Ειδικής Αγωγής σήμερα;
Τα Ειδικά Σχολεία άργησαν φέτος πάλι ν’ ανοίξουν λόγω έλλειψης προσωπικού ενώ πολλά απ’ αυτά δεν έχουν στελεχωθεί πλήρως και υπολειτουργούν. Χαρακτηριστική είναι π.χ. η περίπτωση του σχολείου Κωφών στην Ξάνθη που δεν λειτουργεί ακόμα και ενώ πέρασαν τα Χριστούγεννα! Την ίδια στιγμή, δεκάδες μαθητές αδυνατούν να μετακινηθούν προς και από το σχολείο τους και τα έξοδα της μετακίνησης επιβαρύνουν τους γονείς.
Στα Γενικά Σχολεία, δεκάδες Τμήματα Ένταξης δεν λειτουργούν. Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που προσλήφθηκαν αναγκάζονται σε κάποιες περιπτώσεις να καλύπτουν τις ανάγκες δύο Τμημάτων Ένταξης με αριθμό παιδιών που υπερβαίνουν τα 20 όπως π.χ. γίνεται σε όλο το νομό Εύβοιας.
Επίσης, οι Παράλληλες Στηρίξεις δεν έχουν στελεχωθεί όλες π.χ. στην Ανατολική Θεσσαλονίκη, σε σύνολο 124 Παράλληλων Στηρίξεων που είχαν εγκριθεί, προσλήφθηκαν 48 εκπαιδευτικοί. Το αποτέλεσμα είναι: α) τη στιγμή που υπάρχουν άνεργοι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, κάποιοι συνάδελφοι τους πρέπει να γίνουν  «λάστιχο» για να καλύψουν την ένταξη 2-3-4 μαθητών στο Γενικό Σχολείο. Αυτό υποβαθμίζει ασύλληπτα το παιδαγωγικό έργο της Ένταξης/Παράλληλης Στήριξης β) πολλοί γονείς αναγκάζονται να προσλάβουν ιδιωτικό προσωπικό για Παράλληλη Στήριξη, καθώς η Πολιτεία δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες της ως προς το συνταγματικό δικαίωμα όλων των παιδιών στην ισότιμη εκπαίδευση.  
Τι θα γίνει του χρόνου;
Αν αυτή είναι η δύσκολη κατάσταση που επικρατεί φέτος, του χρόνου η Δημόσια Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση θα έχει σχεδόν διαλυθεί. Και αυτό διότι:
α)  συζητιέται η κατάργηση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής και, ενδεχομένως,  η κατάργηση των ΚΕΔΔΥ.
β) με το άρθρο 39 (διατάξεις Ειδικής Αγωγής) του Νόμου για το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης που ψηφίστηκε  η διάγνωση των μαθητών περνάει από τα ΚΕΔΔΥ στα Ειδικά και Γενικά Σχολεία. Είναι σίγουρο ότι τα Ειδικά Σχολεία, λίγα και υποστελεχωμένα, θα αντιμετωπίσουν φοβερές πιέσεις.
γ) ακόμα περισσότερο, δεν θα μπορεί να υπάρξει διάγνωση και εκπαίδευση αν απολυθούν οι αναπληρωτές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στελεχώνεται κατά 50% από αναπληρωτές εδώ και πολλά χρόνια. Με τη ρητή πρόβλεψη του Μνημονίου 3 για μείωση των αναπληρωτών κατά 85%, η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση θα γυρίσει πίσω δεκαετίες.  
Εκτιμούμε ότι όλη αυτή η αναδιάρθρωση σκοπεύει στη συρρίκνωση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαιδευσης για λογιστικούς λόγους. Στο όνομα μιας κακώς εννοούμενης Ένταξης (χωρίς προϋποθέσεις, χωρίς προσωπικό) οι μαθητές με  Αναπηρία ή/και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες θα σταλθούν στα Γενικά Σχολεία και όλη η προσπάθεια εκπαίδευσης και ένταξης τους θα πρέπει να γίνει από το Γενικό Δάσκαλο. Πιέσεις λοιπόν θα υπάρξουν και στα Γενικά Σχολεία.
Εκτιμούμε ακόμα ότι η «Ένταξη» μ’ αυτούς τους όρους θα οδηγήσει σε μεγάλη αποτυχία. Χωρίς εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, χωρίς υποδομές, χωρίς επιμορφωμένους σε θέματα Ειδικής Αγωγής Γενικούς Δασκάλους, αυτή η ένταξη δεν θα τα καταφέρει. Αντίθετα, είναι πιθανό ν’ αναπτυχθούν ρατσιστικά φαινόμενα. Και οι γονείς, χτυπημένοι από την οικονομική κρίση, θα βρεθούν σε δυσάρεστη θέση: είτε να κρατάνε τα παιδιά στο σπίτι, είτε να πληρώνουν ιδιωτική εκπαίδευση (αν έχουν το αντίτιμο).
Τι πρέπει να κάνουμε;
Καταρχήν πρέπει να καταλάβουμε ότι πρέπει να δώσουμε τη μάχη από φέτος διότι του χρόνου θα είναι αργά. Γι’ αυτό ως εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης παίρνουμε την πρωτοβουλία να καλέσουμε όλους τους εμπλεκόμενους  (γονείς, εκπαιδευτικούς, ειδικό προσωπικό, ειδικό βοηθητικό προσωπικό, επαγγελματίες ειδικής αγωγής, συλλόγους) για να συζητήσουμε τα προβλήματα, να βρούμε το προτεινόμενο πλαίσιο λύσεων και να παλέψουμε γι’ αυτό. Θέλουμε να χτίσουμε μια διαρκή διαδικασία συνέλευσης και αγώνα που θ’ αποτρέψει τη διάλυση της Δημόσιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Δεν μπορούμε πια να παλεύουμε ο καθένας μόνος του, από το δικό του μετερίζι. Ξέρουμε ότι τα προβλήματα για τους γονείς είναι πολλά, οικονομικά, εργασιακά, επιβίωσης. Αλλά θα γίνουν ακόμα χειρότερα αν δεν υπάρχει Ειδική Αγωγή και Εκαπίδευση για τα παιδιά. Το ζήτημα δεν είναι οικονομικό, είναι πολιτικό. Στις δύσκολες περιόδους οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης, οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες θα πρέπει να προστατεύονται από την Πολιτεία και όχι να ρίχνονται στον Καιάδα. 
 
ΕΚΔΗΛΩΣΗ-ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ
ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ, 10:30 π.μ.
ΜΑΡΑΣΛΕΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΕΙΟ
ΜΑΡΑΣΛΗ 4, ΑΘΗΝΑ
Πρόσβαση από στάση του μετρό Ευαγγελισμός (100 μέτρα) και Σύνταγμα (850 μέτρα)
 
ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ –www.satea.gr
Για επικοινωνία με τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς Ειδικής Αγωγής:
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ 2012-2013

1. Καμία περικοπή στη Δημόσια Χρηματοδότηση της Ειδικής Αγωγής και της Εκπαίδευσης γενικότερα.

Να καλυφθούν τώρα όλα τα κενά!
Ο ευαίσθητος χώρος της Ειδικής Αγωγής δεν αντέχει άλλες περικοπές. Ήδη δεκάδες Τμήματα Ένταξης στη χώρα δεν λειτουργούν, κάποια άλλα υπολειτουργούν καθότι ένας εκπαιδευτικός εργάζεται σε δύο Τμήματα Ένταξης. Το ίδιο συμβαίνει και με την Παράλληλη Στήριξη. Εκατοντάδες παιδιά που δικαιούνται Παράλληλη Στήριξη περιμένουν ακόμα τον εκπαιδευτικό ενώ ορισμένοι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να στηρίξουν δύο, τρία, τέσσερα παιδιά (Παράλληλες Στηρίξεις) ακόμα και σε διαφορετικά σχολεία! Καλούμε το Υπουργείο ν’ αναλάβει την πολιτική και συνταγματική ευθύνη και να καλύψει τώρα τα κενά. Ζητάμε οικονομική στήριξη (και όχι κλείσιμο) των Ειδικών Σχολείων, των Τμημάτων Ένταξης και των λοιπών δομών της ΕΑΕ. Είμαστε αντίθετοι με το κλείσιμο σχολικών δομών στο βωμό λογιστικών υπολογισμών.

 

2. Προώθηση της Συνεκπαίδευσης/Ένταξης των μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες στη Γενική Εκπαίδευση, αρκεί να πληρούνται και οι απαραίτητες προϋποθέσεις: δηλαδή να υπάρχει εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής στο Γενικό Σχολείο σε Τμήμα Ένταξης ή/και ως Παράλληλη Στήριξη, να υπάρχει Ειδικό Βοητικό Προσωπικό αν αυτό χρειάζεται, να υπάρχουν τα κατάλληλα υλικοτεχνικά μέσα και οι απαιτούμενοι χώροι για την Ένταξη κ.α.
Αυτή τη στιγμή το Υπουργείο προωθεί μια κακώς εννοούμενη Ένταξη των μαθητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Η κατάργηση της Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής, η επερχόμενη κατάργηση των ΚΕΔΔΥ, το σχέδιο νόμου που προβλέπει ότι το προσωπικό των Ειδικών Σχολείων και οι εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής των Γενικών Σχολείων θ’ ασχολούνται με τη διάγνωση (μέσω ΕΔΕΑΥ) φανερώνουν:
α) την πρόθεση του Υπουργείου να υποβαθμίσει την Ειδική Αγωγή και να προβεί σε μια άκριτη προώθηση όλων των παιδιών με ΕΕΑ στο Γενικό Σχολείο, μια προώθηση που χωρίς το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό, χωρίς ευαισθητοποιημένες σχολικές κοινότητες, χωρίς εκπαιδευτικούς Γενικής Αγωγής που θα έχουν επιμορφωθεί στις ΕΕΑ, ΘΑ ΑΠΟΤΥΧΕΙ!
β) η Γενική Αγωγή και ο εκπαιδευτικός της γενικής τάξης θα δεχτεί μια εκ των ων ουκ ανευ πίεση και θ’ αξιολογηθεί γι’ αυτήν. Οι εκπαιδευτικοί της Γενικής Αγωγής θα θεωρηθούν ως υπεύθυνοι για την αποτυχία της ένταξης. Από την άλλη μεριά, η ανεργία περιμένει τους εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς της Ειδικής Αγωγής, κάτι που ήδη λαμβάνει χώρα για εκατοντάδες συνάδελφους μας.
Για την ορθή Ένταξη απαιτείται ο καθορισμός οργανικής θέσης εκπαιδευτικού Ειδικής Αγωγής και συναφών ειδικοτήτων (κοινωνικός λειτουργός, σχολικός ψυχολόγος, βοηθητικό προσωπικό κτλ.) σε κάθε Γενικό Σχολείο. Ζητάμε τη δημιουργία και όχι το κλείσιμο των Τμημάτων Ένταξης. Την αύξηση των εγκρίσεων Παράλληλης Στήριξης για τα παιδιά που μπορούν να ενταχθούν στο Γενικό Σχολείο.

 

3. Όχι στο κλείσιμο των ΚΕΔΔΥ – οι ΕΔΕΑΥ δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού όσον αφορά στη διάγνωση και στην εκπαιδευτική παρέμβαση. Τα ΚΕΔΔΥ πρέπει να υποστηριχτούν και να στελεχωθούν περισσότερο. Η μεταφορά της μοναδικής εκπαιδευτικού Ειδικής Αγωγής από το ΚΕΔΔΥ Λάρισας για να καλύψει κενό στο ειδικό σχολείο Γαλανόβρυσης και η πειθαρχική δίωξη του προϊσταμένου του συγκεκριμένου ΚΕΔΔΥ για τη διαφωνία μ’ αυτή τη μετακίνηση είναι ενδεικτική της κατάστασης που επικρατεί με την υποστελέχωση στην Ειδική Αγωγή.

 

4. Σταθερή και Αξιοπρεπής Εργασία όλων των εκπαιδευτικών.
Το πρόβλημα της αδιοριστίας αγγίζει όλους τους αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς και εκπορεύεται από το πάγωμα των διορισμών στην Παιδεία. Επιπλέον, με το Μνημόνιο 3 προωθείται η μαζική απόλυση των αναπληρωτών.
Ζητάμε ν’ αντιστραφεί η καταστροφική πορεία – υπάρχουν ανάγκες, υπάρχουν εκπαιδευτικοί: άμεση διεξαγωγή του ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής (ο οποίος είχε αποφασιστεί από την Πολιτεία με το σύστημα 60-40) και Μαζικοί Διορισμοί για το πλήθος των κενών στην Ειδική Αγωγή και την εκπαίδευση γενικά. Αυτή τη στιγμή οι διορισμοί μπορούν να γίνουν και μόνο με την προϋπηρεσία, αφού εκατοντάδες εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής έχουν συμπληρώσει 24 και 30 και 40 και 80 μήνες προϋπηρεσία!

 

5. «Καθαροί» πίνακες αναπληρωτών Ειδικής Αγωγής με βάση τον κλάδο και την προϋπηρεσία, όπως ισχύει για όλους τους άλλους αναπληρωτές.
Όχι στους διπλοεγγεγραμμένους αναπληρωτές (και στην ειδική, και στη γενική αγωγή).
Όχι στην πριμοδότηση των σεμιναρίων, των μεταπτυχιακών (τώρα και πλαστών, μέσω ξένων χωρών) και των διδακτορικών εις βάρος της προϋπηρεσίας.
ΝΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΥ ΙΣΧΥΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΚΛΑΔΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ.

 

6. Η Πολιτεία να καταργήσει και να μην υποστηρίζει τη βιομηχανία «προσόντων» στην Ειδική Αγωγή.
Να καταργηθούν με Υπουργική Απόφαση τα σεμινάρια 400 ωρών της «ντροπής» που εξακολουθούν να γίνονται (έναντι μεγάλης αμοιβής) από Πανεπιστήμια της χώρας.
Τα «σεμινάρια» παίζουν ακόμα ρόλο στις προσλήψεις αναπληρωτών και σε υπηρεσιακές μεταβολές π.χ. μεταθέσεις, αποσπάσεις.
Τα «επιμορφωτικά» προγράμματα ΕΣΠΑ να μην αποτελέσουν προσόν πρόσληψης/διορισμού/μετάθεσης στην Ειδική Αγωγή. Μ’ αυτόν τον τρόπο καταργείται ο βασικός τίτλος σπουδών στην Ειδική Αγωγή, καθώς και πάσα έννοια δικαίου, αφού ο οποιοσδήποτε θα μπορεί να «επιμορφώνεται» για κάποιες «ώρες» και να αλλάζει κλάδο!! Πρόκειται για εφαρμογή που μαζί με τα «σεμινάρια» ανοίγει τους Ασκούς της Κατάργησης κάθε κλάδου της εκπαίδευσης!
Ζητάμε ν’ αντικατασταθεί το πρόγραμμα ΕΣΠΑ Παράλληλης Στήριξης από προσλήψεις αναπληρωτών του τακτικού προϋπολογισμού. Το πρόγραμμα ΕΣΠΑ ελαστικοποιεί τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών (ατομικές συμβάσεις) και παραδίδει κομμάτι της Υποχρέωσης του Κράτους (βάση των ίδιων των νόμων) σε προσωρινά ευρωπαϊκά προγράμματα/κονδύλια. Κάθε Στελέχωση της Δημόσιας Εκπαίδευσης πρέπει να γίνεται με χρήματα του τακτικού κρατικού προϋπολογισμού και όχι με προσωρινά χρήματα που αποδίδονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
www.satea.gr

 


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ-ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ: Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΕ ΚΙΝΔΥΝΟ

27.1.2013

Η εκδήλωση ξεκίνησε με τρεις ολιγόλεπτες ομιλίες εκπροσώπων των ΣΑΤΕΑ που είναι αναρτημένες στο σύνδεσμο


Οι παρουσιάσεις τους επισυνάπτονται στο e-mail.

Ακολούθησε ένας κύκλος τοποθετήσεων και δευτερολογιών.

 

Α. Καταγραφή τοποθετήσεων και δευτερολογιών

 

Εκπρόσωπος της  Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία & Μαθησιακές Δυσκολίες: Συμφωνεί με το πλαίσιο των ΣΑΤΕΑ, προτείνει ευαισθητοποίηση στις μαθησιακές δυσκολίες. Οι εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής να διεκδικήσουν τη συνεργασία των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής. Αναφέρθηκε στην άγνοια των υπεύθυνων του υπουργείου και στην αδιαφορία τους για την πραγματική επίλυση όλων των προβλημάτων. Δηλώνει ότι οι γονείς είναι συνοδοιπόροι στις διεκδικήσεις μας. Υποστηρίζει τη θέση για μόνιμους και σταθερούς ειδικούς  παιδαγωγούς, όχι στην απαξίωση των ειδικών παιδαγωγών. Το νέο μοντέλο διάγνωσης και υποστήριξης μέσω του άρθρου 39 θεωρεί ότι είναι λάθος και χωρίς συγκεκριμένο πλαίσιο. Στην τοποθέτησή της ανέδειξε το πρόβλημα της υποστελέχωσης των ΚΕΔΔΥ.

Ειδικός παιδαγωγός και μέλος Δ.Σ. τοπικού συλλόγου: Το πλήγμα δεν είναι μόνο στα εργασιακά αλλά και στον πυρήνα της  εκπαίδευσης, αφορά και το παιδαγωγικό κομμάτι. Ο νόμος 3699 γύρισε την ειδική αγωγή στο μεσαίωνα, τα άρθρα του νέου νόμου δείχνουν πόσο απόλυτο είναι το υπουργείο και σε επιστημονικό πλαίσιο. Το γενικό σχολείο αναπαράγει την εξατομίκευση. Τα εξατομικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα δεν προωθούν την ένταξη αλλά την απένταξη. Άλλαξε η επιστημονική ατζέντα όλων των εμπλεκόμενων. Ολόκληρη η νομοθεσία από το ’76 και μετά έχει πολλά αντιφατικά στοιχεία καθώς προωθεί την άνευ όρων ένταξη. Υποστήριξε ότι πρέπει να λειτουργήσουν από κοινού εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας. Εντόπισε πρόβλημα πολιτικής εξουσίας, καθώς η αστική τάξη αδιαφορεί για όλα τα κομμάτια  της κοινωνίας, πόσο μάλλον για τα ΑΜΕΕΑ. Σχολείο για όλους. Διάλυση της ειδικής αγωγής με το άρθρο 39 καθώς υπάρχει αδυναμία διάγνωσης.

Γονέας: Σε επιστολή της -τότε υπουργού παιδείας- Διαμαντοπούλου του απαντήθηκε ότι δεν υπάρχουν δάσκαλοι ειδικής αγωγής για να τοποθετηθούν σε δομές παράλληλες στήριξης. Θεωρεί ότι υπάρχει πρόβλημα με την ελλιπή υποτιθέμενη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών γενικής αγωγής που τοποθετήθηκαν στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ της παράλληλης στήριξης. Είχε βρει στοιχεία ότι το 2011-12 από τις 692 αιτήσεις στο υπουργείο εγκρίθηκαν οι 139. Θεωρεί ότι οι εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής είναι απόλυτοι και αρνούνται να συνεργαστούν και ότι υπάρχει ρατσισμός από μέρους τους. Απαράδεκτο γεγονός η υποβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής με τις υποτιθέμενες επιμορφώσεις. Τι θα γίνει από δω και πέρα; Βλέπει την κατάργηση των ΚΕΔΔΥ.

Εκπρόσωπος του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής (ΠΕΣΕΑ): Χαιρέτησε την εκδήλωση-συνέλευση και δήλωσε στήριξη πολιτική, επιστημονική, συνδικαλιστική στους ΣΑΤΕΑ.

Εκπρόσωπος του Διεπιστημονικού Δικτύου Ειδικής και Διαπολιτισμικής Αγωγής “Include”: Θεωρεί ότι κινδυνεύει η ειδική αγωγή, ότι οι νέες επιτροπές αξιολόγησης όπως ορίζει το άρθρο 39 δε θα μπορούν να παράγουν έγκυρες διαγνώσεις, ότι αυτό που χρειάζεται είναι υποστήριξη των σχολείων και όχι επιτροπές διάγνωσης, έτσι κι αλλιώς εκπαιδευτική αξιολόγηση στο σχολείο ήδη γίνεται. Υποστήριξε την ενίσχυση των Τ.Ε. με στελέχωση ειδικών παιδαγωγών και τη συνεργασία εκπαιδευτικών ειδικής και γενικής αγωγής.

Εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών (ΠΕΕΠ): Θεωρεί σωστή την πρωτοβουλία των ΣΑΤΕΑ στη συγκεκριμένη συγκυρία. Αφενός εξαιτίας των νομοθετικών αλλαγών κι αφετέρου λόγω της οικονομικής κρίσης. Υποστήριξε τη συνεργασία και το συντονισμό από όλους τους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής. Ανέφερε ότι μέλη στην ΠΕΕΠ μπορούν να γίνουν όλοι οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής, προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί. Επέκρινε τα σεμινάρια και τα «μαϊμού» μεταπτυχιακά. Προτείνει ποιοτική αναβάθμιση της ειδικής αγωγής προτείνει. Πιστεύει πως η διάσπαση των φορέων λειτουργεί διαλυτικά και ότι καθοριστικός είναι ο ρόλος των γονέων για συνεργασία, γιατί έχουν μεγαλύτερο κίνητρο και μεγαλύτερη δύναμη. Δεν υπάρχει περιθώριο καθυστερήσεων. Προτείνει πρώιμη παρέμβαση, ενταξιακή πολιτική με φοίτηση στο σχολείο της γειτονιάς, το εξατομικευμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι αναγκαιότητα, αναβάθμιση της διεύθυνσης ειδικής αγωγής και των ΚΕΔΔΥ, οι θέσεις στις ΣΜΕΑΕ πρέπει να στελεχώνονται μόνο από προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς στην ειδική αγωγή, όχι με σεμινάρια και «μαϊμού» μεταπτυχιακά, μόνιμοι διορισμοί στην ειδική αγωγή με προϋπηρεσία, συνεργασία φορέων.

Ειδική νηπιαγωγός: Πρότεινε όλοι οι σύλλογοι είτε είναι συνδικαλιστικοί, είτε είναι πρωτοβάθμιοι, είτε είναι επιστημονικοί να γίνουν ομοσπονδία, προκειμένου να υπάρξει επίλυση στο θέμα της ειδικής αγωγής. Από τη ΔΟΕ δεν υπάρχει ουσιαστική εκπροσώπηση.

Διευθυντής ειδικού σχολείου: Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί ειδικών παιδαγωγών για κάλυψη των πολλών κενών, καθαροί πίνακες, η κατεύθυνση από τη συνθήκη της Σαλαμάνκα είναι ένα σχολείο για όλους αλλά με προϋποθέσεις. Συνεκπαίδευση σημαίνει ισότιμη εκπαίδευση χωρίς διαχωρισμούς.

Εκπρόσωπος της Δράσης για τον αυτισμό: Υποστήριξε τη συνεργασία γονέων και ειδικών παιδαγωγών. Το άρθρο 39 είναι καταστροφικό. Δε συμμετέχουν πουθενά οι γονείς. Τα ΚΕΔΔΥ πρέπει να αναβαθμιστούν, πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον ένας ειδικός παιδαγωγός για κάθε σχολείο. Η υποστελέχωση των ΚΕΔΔΥ είναι πρόβλημα, καταργείται το συνταγματικό δικαίωμα των γονέων για παραπομπή στα ΚΕΔΔΥ. Κατέθεσε σοβαρούς προβληματισμούς για την εγκυρότητα και τη λειτουργία των διαγνωστικών επιτροπών. Πρότεινε κοινή πορεία φορέων.

Εκπαιδευτικός: Παρουσίασε και ανέδειξε το πρόβλημα του σχολείου τυφλών του οποίου η λειτουργία απειλείται μέσω της μείωσης της οργανικότητας. Πρότεινε να στελεχώνονται αξιοκρατικά τα ΚΕΔΔΥ.

Εκπαιδευτικός τμήματος ένταξης: Ανέφερε το ότι δεν υπάρχει καμία πρόνοια ειδικής αγωγής για μετά το δημοτικό και το ότι τα ΕΕΕΕΚ είναι ανεπαρκή.   Τόνισε ότι 2500 συνταξιοδοτήσεις και 13.οοο λιγότερες προσλήψεις, σημαίνει λειτουργία τμημάτων με αυξημένο μαθητικό δυναμικό. Ενημέρωσε για το ότι στο survey ζητείται πλέον και η χωρητικότητα των τάξεων, κάτι που όπως φαίνεται προμηνύει νέες συνενώσεις τμημάτων. Οι δομές της λογοθεραπείας και εργοθεραπείας λειτουργούν μόνο από ιδιώτες, ενώ αρκετοί ιδιώτες υπάρχουν και στην παράλληλη στήριξη.  Ποιος αποφασίζει το εκπαιδευτικό πλαίσιο φοίτησης των μαθητών; Το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προάγει τον ανταγωνισμό ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, αντί της συνεργασίας, την πειθάρχηση στο διευθυντή, την υπακοή στην αυθεντία του σχολικού συμβούλου, τις ιδιωτικές επιμορφώσεις, δημιουργεί έναν πειθήνιο και πειθαρχημένο εκπαιδευτικό. Όλα αυτά δημιουργούν σοβαρά εμπόδια στην ειδική αγωγή στην οποία η συνεργασία είναι πλέον απαραίτητη. Πρότεινε  τη διαμόρφωση των όρων/προϋποθέσεων και του περιεχομένου της  ειδικής αγωγής από την εκπαιδευτική κοινότητα. Έκανε κριτική στο υπουργείο και στα σχέδιά τους. Πρότεινε τη συνεργασία γονέων/εκπαιδευτικών γενικής αγωγής/εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής/εκπαιδευτικών β/βάθμιας εκπαίδευσης  για το πλαίσιο των προτάσεων. Πρότεινε στο ερχόμενο συνέδριο της ΔΟΕ,να κατατεθεί πρόταση έτσι ώστε να γίνει πρόταση ολόκληρης της ομοσπονδίας. Υποστήριξε ότι ο κατακερματισμός των αδιόριστων είναι εύκολος στόχος για το υπουργείο, γι’ αυτό πρέπει να γίνει επανασύσταση επιτροπής αδιόριστων.

Εκπαιδευτικός τμήματος ένταξης: Πρότεινε να κατεβεί κοινή πρόταση στη ΔΟΕ. Μίλησε για την ασάφεια του άρθρου 39 αναφορικά με το ρόλο του εκπαιδευτικού. Αξιολόγηση ΚΕΕΔΥ (διεπιστημονική) – αξιολόγηση εκπαιδευτική (πιο σημαντική για τις μαθησιακές δυσκολίες των μαθητών και άρα πιο σημαντική. Τα ΚΕΔΔΥ είναι απαραίτητα ως επίσημος φορέας για την διάγνωση μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες. Το άρθρο 39, ιδρύοντας τις ΕΔΕΑΥ, ουσιαστικά απεγκλωβίζει τα ΚΕΔΔΥ. Να γίνουν συνολικά διεκδικήσεις ως προς το άρθρο 39.

Εκπαιδευτικός τμήματος ένταξης-αιρετός ΠΥΣΠΕ: Στην τοποθέτησή του υποστήριξε ότι η διάλυση της Ειδικής αγωγής επιχειρείται με βάση τη συγκυρία και με αφορμή την οικονομική κρίση. Το ίδιο συμβαίνει και με άλλα εκπαιδευτικά πλαίσια. Π.χ. ΖΕΠ. Περιορισμός των δομών της Ειδικής Αγωγής από το υπουργείο στη λογική της άνευ όρων ένταξης. Ανέφερε ότι στη συρρίκνωση του προϋπολογισμού για την παιδεία, η ειδική αγωγή είναι η πρώτη στη σειρά. Μίλησε και για το πρόβλημα της υποστελέχωσης της παράλληλης στήριξης και για τον κύκλο των πελατειακών σχέσεων που λειτουργούν στην προτεραιότητα κάλυψής τους. Άρθρο 39 θα εφαρμοστεί και θα είναι χειρότερο απ’ ότι φανταζόμαστε. Δε δημιουργούνται νέες θέσεις για να μη μπορεί να διεκδικήσει το κίνημα των διορισμών. Είναι ζήτημα διεκδίκησης. Όχι στον κατακερματισμό των φορέων. Χρειάζεται συλλογική ενιαία διεκδίκηση για τα δικαιώματα των μαθητών και των εργαζομένων. Θα το πετύχουμε μέσα από παρεμβάσεις μας στα συνδικαλιστικά όργανα, μέσα από την αλλαγή συσχετισμών. Η πολυδιάσπαση δε βοηθάει στην επίλυση των προβλημάτων της ειδικής αγωγής.

Εκπαιδευτικός τμήματος ένταξης: Υποστήριξε ότι ο νόμος 2817 ήταν πολύ προοδευτικός, αλλά δεν εφαρμόστηκε, καθώς υπήρξε υποστελέχωση των ΚΕΔΔΥ, μη σωστή λειτουργία τους, υποβάθμιση και διάλυση ειδικής αγωγής. Χρειαζόμαστε πολλά ΚΕΔΔΥ, στελεχωμένα με όλες τις ειδικότητες, ισότιμη εκπαίδευση με κατάλληλες υποδομές, στήριξη ένταξης μαθητών στο Γενικό σχολείο το οποίο να είναι στελεχωμένο με λογοθεραπευτή/εργοθεραπευτή/ψυχολόγο/κοινωνικό λειτουργό. Το άρθρο 39 προάγει την άνευ όρων ένταξη. Πρέπει να γίνει αναβάθμιση των ΚΕΔΔΥ, ώστε να λειτουργούν υποστηρικτικά στο σχολείο, ένταξη στο σχολείο με στελέχωση του με όλες τις ειδικότητες. Τα ιδιωτικά κέντρα καρπώνονται αυτές τις ελλείψεις των ειδικοτήτων. Όλα δημόσια, δημόσιο σχολείο-δημόσιες υπηρεσίες-δημόσιες θεραπείες (λόγο/έργο), δημόσιο σχολείο για όλους με κατάλληλες δομές, με αυστηρές προϋποθέσεις, με υποστήριξη και περισσότερα τέτοια σχολεία σε υποβαθμισμένες γειτονιές.

 

Εκπρόσωπος της  Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία & Μαθησιακές Δυσκολίες: Μίλησε για την ανάγκη ευαισθητοποίησης με πολύμορφες δράσεις αναφορικά με τη διαφορετικότητα. Πρότεινε επιμορφώσεις, ενταξιακές κατασκηνώσεις, προβολές ταινιών, δημιουργία υλικού ευαισθητοποίησης στη διαφορετικότητα. Οριζόντια και μετά κάθετη παρέμβαση.

 

Εκπαιδευτικός: Πρότεινε παρέμβαση στις γενικές συνελεύσεις, παρέμβαση στο πανελλήνιο συνέδριο ειδικής αγωγής και στο συνέδριο της ΔΟΕ.

Εκπαιδευτικός: Πρότεινε στα πλαίσια της ευαισθητοποίησης προβολή ταινιών από το φεστιβάλ ταινιών για την αναπηρία.

 

Στο τέλος ορίστηκε ως ημερομηνία επόμενης συνάντησης για το συντονισμό φορέων και μεμονωμένων ατόμων για την ειδική αγωγή η Κυριακή 24 Φλεβάρη, ώρα 17:30, στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής του Α.Π.Θ.

 

Β. Συγκεντρωτική αποδελτίωση των προβλημάτων και των προτάσεων που αναφέρθηκαν από όσους πήραν το λόγο

Καταγραφή προβλημάτων

1.      Απουσία γνώσης των ρόλων που έχουν οι εμπλεκόμενοι στην εκπαίδευση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

2.      Στιγματισμός μαθητών

3.      Απουσία επαρκών δομών υποστήριξης των μαθητών και των γονέων

4.      Εφαρμογή πολιτικών αποφάσεων που δεν έχουν επιστημονική τεκμηρίωση

5.      Η διάλυση που προκαλεί το πολυνομοσχέδιο

6.      Εργάζονται στην ειδική αγωγή άνθρωποι χωρίς τα απαιτούμενα προσόντα

7.      Μη διεκδίκηση από τους γονείς που είναι σε άρνηση

8.      Κατάργηση των ΚΕΔΔΥ στην πράξη λόγω ανεπαρκούς λειτουργίας

9.      Οι επιτροπές αξιολόγησης είναι αδύνατο να κάνουν αξιόπιστη αξιολόγηση

10.  Μαθητές  χωρίς υποστήριξη στη γενική τάξη

11.  «Κατάργηση» της κηδεμονίας των γονέων

12.  Κίνδυνος να πάψει να λειτουργεί το σχολείο τυφλών

13.  Απειλή λειτουργίας των νηπιαγωγείων από του χρόνου

14.  Αύξηση συνταξιοδοτήσεων των εκπαιδευτικών  ειδικής αγωγής και μείωση προσλήψεων των αναπληρωτών από του χρόνου

15.  Η παράλληλη στήριξη απειλείται με συρρίκνωση

16.  Παράδοση των εργοθεραπευτικών και λογοθεραπευτικών αναγκών των μαθητών στον ιδιωτικό τομέα

17.  Η επερχόμενη αξιολόγηση επηρεάζει τη συνεργασία των εκπαιδευτικών (που πλέον θα ανταγωνίζονται) και την ισχύ του ρόλου  του διευθυντή

18.  Αποδόμηση των δομών με τη δικαιολογία  της «ένταξης»

19.  Μη σύσταση νέων  οργανικών θέσεων στην ειδική αγωγή

20.  Κατακερματισμός και πολυδιάσπαση των εργαζομένων στην ειδική αγωγή

 

 

 

 

Προτάσεις

1.      Πρώιμη παρέμβαση

2.      Αναβάθμιση ΚΕΔΔΥ και Διεύθυνσης Ειδικής Αγωγής

3.      Στελέχωση δομών από προσωπικό με τα απαιτούμενα προσόντα

4.      Δημιουργία Ομοσπονδίας

5.      Στοχοθέτηση το «ένα σχολείο για όλους» με τις κατάλληλες υποδομές και μόνιμους εκπαιδευτικούς

6.      Αξιοκρατική επιλογή του προσωπικού των ΚΕΔΔΥ και από άτομα με τα απαιτούμενα προσόντα

7.      Από κοινού διαμόρφωση κοινωνικής πρότασης για την ειδική αγωγή

8.      Κατάθεση προτάσεων στη ΔΟΕ για να τις υιοθετήσει  στην ετήσια συνέλευση που θα γίνει τον Ιούνη.

9.      Να υπάρξει αποσαφήνιση αναφορικά με τα κενά του νόμου

10.  Αύξηση των ΚΕΔΔΥ (ένα σε κάθε Δήμο)

11.  Προώθηση ένταξης με τις κατάλληλες υποδομές, συνθήκες

12.  Τα ΚΕΔΔΥ να στηρίζουν και στο σχολείο

13.  Οι ειδικότητες και στο γενικό σχολείο

14.  Ευαισθητοποίηση, ενημέρωση από κοινού, ενωμένοι

15. Κάλεσμα, νέα συνάντηση τέλη Φλεβάρη

16. Παρέμβαση στο Πανελλήνιο Συνέδριο Ειδικής Αγωγής του Απρίλη

17. Καμπάνια ενημέρωσης για τους ρόλους των εμπλεκόμενων στην ειδική αγωγή

18. Συμμετοχή στους τοπικούς συλλόγους

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου